AAA
Przedszkole Samorządowe Nr 22
SERDECZNIE WITA "PRZEDSZKOLE POD ŚWIERKAMI" Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową . MOTTO PRZEDSZKOLA: "Nauczyciele, dzieci i rodzice są nićmi jednego kłębka, które powinny łączyć się w harmonijnym splocie" C. Freinet

Kodowanie z rodzicami

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców dzieci 4 i 5-letnich w ramach tygodnia kodowania „Code week”

mgr Edyta Szewczyk, mgr Monika Mikuszewska

Temat: „Code week -  kodowanie z rodzicami”

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności kodowania;
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia;
  • integrowanie rodziców dzieci z grupy „Tropiciele”;

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie umiejętności pracy w grupach;
  • doskonalenie zadaniowego podejścia do problemu;
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków drzew na podstawie kształtu ich liści;
  • uczestnictwo w zabawach ruchowych wg pedagogiki zabawy – klanzy;
  • wykonanie jabłonki na macie z zastosowaniem kolorowych kubeczków, wg dyktanda graficznego autorstwa Anny Świć „Kodowanie na dywanie”;
  • ułożenie wieży zgodnie z podanym kodem;
  • kolorowanie obrazka oraz odczytanie go w aplikacji Quiver;
  • ułożenie sudoku na macie edukacyjnej przez rodziców dzieci;
  • zebranie darów jesieni przy pomocy Dasha;
  • improwizacja muzyczna dzieci z zastosowaniem Makey Makey.

Metody:

  • poszukująca;
  • podająca;
  • praktycznego działania.

Formy:

  • zbiorowa;
  • zespołowa;
  • indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

Zakodowany napis „Code week”, mata edukacyjna, sylwety liści dębu, klonu oraz jarzębiny w kolorach: czerwonym, zielonym, pomarańczowym oraz żółtym, odtwarzacz CD, płyta CD  z nagraniem utworów „Kasztanki”, „Orzeszek” (wg Klanzy) i „Czerwone jabłuszko”, dyktando graficzne „Zakodowana jabłonka” autorstwa Anny Świć „Kodowanie na dywanie”, kolorowe kafelki oraz kubeczki, kolorowanka „balony” z aplikacji Quiver, tablety z aplikacją Quiver, kolorowe kredki, robot Dash, dary jesieni, banany, Makey Makey.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie uczestników zajęć przy pomocy „Iskierki przyjaźni”

Uczestnicy zajęć stoją w kręgu trzymając się za ręce. Nauczyciel wypowiadając słowa „Iskierkę przyjaźni puszczę w krąg, niech wróci do moich rąk” delikatnie ściska dłoń osoby stojącej obok i czeka aż osoba po jego drugiej stronie uściśnie jego dłoń.

  1. Odkodowanie napisu „Code week”

Dzieci mają za zadanie odkodować napis „Code week” poprzez przypisanie do uprzednio ustalonych kolorowych kafelków liter, mających utworzyć hasło.

  1. Zabawa wprowadzająca do zrozumienia układu współrzędnych

Dzieci mają na celu przyporządkować liście różnych gatunków drzew (dąb, klon, jarzębina)               z uwzględnieniem ich barwy (czerwony, zielony, pomarańczowy, żółty) w układzie współrzędnych.

  1. Zabawa „Kasztanki” wg pedagogiki zabawy – klauza
  2. Dyktando graficzne „Zakodowana jabłonka”

Rodzice wraz z dziećmi układają na macie edukacyjnej przy pomocy kolorowych kubeczków „Zakodowanej jabłonki” wg wiersza autorstwa Anny Świć „Kodowanie na dywanie”.

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Czerwone jabłuszko”
  2. Zakodowana wieża

Nauczyciel układa wieżę z kolorowych kafelków (6 szt.) na macie edukacyjnej, zaś dzieci mają ułożyć jej przestrzenny odpowiednik z kolorowych kubeczków, uwzględniając zarówno ich kolor, jak i ułożenie.

  1. Kolorowe balony w Quiver

Dzieci otrzymują kolorowankę z sylwetami balonów wydrukowaną ze strony Quiver oraz przy pomocy kolorowych kredek kolorują ją. Następnie odczytują jej kod tabletem w aplikacji Quiver oraz podziwiają trójwymiarowość swojej pracy.

  1. Sudoku

Rodzice mają za zadanie ułożyć sudoku na macie edukacyjnej z kolorowych kubeczków w taki sposób, by kubek w tym samym kolorze nie powtarzał się w linii pionowej, poziomej ani ukośnej.

  1. Zabawa „Orzeszek” wg pedagogiki zabawy – Klanza
  2. Dash i dary jesieni

Na macie edukacyjnej rozłożone są w różnych odległościach dary jesieni (kolorowe liście, kasztany, żołędzie, szyszki oraz jarzębina). Zadaniem dzieci oraz ich rodziców jest takie sterowanie robotem na tablecie w aplikacji „Gofor Dash & Dot robots”, by Dash dojeżdżał do wybranego okazu, zebranie go oraz zbieranie pozostałych eksponatów.

  1. Improwizacja muzyczna z Makey Makey

Dzieci oraz ich rodzice mogli wykonać improwizacje muzyczne z zastosowaniem Makey Makey, które przymocowane było do bananów. Dzięki internetowej aplikacji uderzane banany wydawały dźwięki pianina oraz bongosów.

  1. Podziękowanie uczestnikom zajęć za aktywne uczestnictwo w spotkaniu.