SERDECZNIE WITA "PRZEDSZKOLE POD ŚWIERKAMI" Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową . MOTTO PRZEDSZKOLA: "Nauczyciele, dzieci i rodzice są nićmi jednego kłębka, które powinny łączyć się w harmonijnym splocie" C. Freinet

Kolorowe uroczystosci

 

 

Projekt edukacyjny

 Kolorowe uroczystości 

Projekt opracowały:

mgr Edyta Szewczyk

mgr Ewa Szczeblewska – Wilk

mgr Agnieszka Czwartosz

  

WSTĘP

     Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, doznania, rozumienie świata i relacje z innymi. Są elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowią środek komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W konsekwencji wpływa na wrażliwość, estetykę i rozwój kreatywności.

Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. Przeciętne dziecko trzyletnie powinno potrafić rozpoznawać i nazywać poprawnie cztery kolory: czerwony, zielony, żółty i niebieski. W świat kolorów wprowadzamy dziecko powoli i spontanicznie. Nauki kolorów i ich utrwalania uczymy  poprzez zabawę. Ciekawą formą utrwalenia barw są „kolorowe dni w przedszkolu”. Dziecko obserwując przez cały dzień pobytu w placówce jeden kolor, słuchając wierszy, piosenek wykonując prace plastyczne i doświadczając ich wszystkimi zmysłami, na pewno szybko utrwali daną barwę. 

Zabawa kolorami jest jednym ze sposobów poznawania świata przez dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Otaczające nas kolory rozwijają myślenie, inteligencję, wyobraźnię.

Cele projektu

Głównym zamierzeniem projektu jest podejmowanie różnorodnych działań dotyczących poznawania, nazywania kolorów, zabaw z kolorami. Działania te będą realizowane podczas imprez i uroczystości przedszkolnych.

Cele:

–    utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów;

–    stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;

–    stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,

–    integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnej zabawy,

–    uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,

–    rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci,

–    kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,

–    rozumienie konieczności ochrony przyrody;

–    udział w uroczystościach przedszkolnych.

Czas realizacji:

Projekt edukacyjny „Kolorowe uroczystości”, będzie realizowany od stycznia do czerwca 2015 roku, raz w miesiącu wg harmonogramu.

Realizatorzy projektu

Projekt będzie realizowany przez nauczycieli, rodziców i dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 22 w Kielcach.

Przewidywane efekty:

Po zakończeniu projektu dziecko:

–    wzbogaci wiedzę przyrodniczo – ekologiczną;

–    będzie rozpoznawać barwy podstawowe;

–    będzie świadome konieczności zdrowego odżywiania;

–    będzie chętnie uczestniczyć w uroczystościach przedszkolnych.

Zadania do realizacji, formy i metody pracy:

Realizacja założonych celów odbywać się będzie poprzez udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych. W realizacji projektu zostaną wykorzystane różne metody pracy.

Projekt będzie realizowany poprzez realizacje opracowanych scenariuszy wg harmonogramu imprez. Uroczystości będą poprzedzone działaniami przygotowującymi:

–                   zamieszczenie informacji dla rodziców w holu  i na stronie internetowej przedszkola odnośnie uroczystości,

–                   ogłoszenie konkursów: plastycznych, piosenki, na życzenia walentynkowe, kulinarnego dla dzieci i rodziców;

–                   przygotowanie inscenizacji przez dzieci z grup starszych;

–                   przygotowanie sal w określonych kolorach.

Harmonogram uroczystości

l.p.

Miesiąc

Data

Nazwa święta

Kolor uroczystości

1

Styczeń

16.01.2015

Święto Marchewki

Pomarańczowy

2

Luty

13.02.2015

Walentynki

Czerwony

3

Marzec

18.03.2015

Dzień Słońca

Żółty

4

Kwiecień

22.04.2015

Dzień Ziemi i Przyjaciół Lasu

Zielony

5

Maj

15.05.2015

Święto Niezapominajki

Niebieski

6

Czerwiec

1.06.2015

Dzień Dziecka

Kolorowy

***********************************************************************************************

 Scenariusze 

Scenariusz uroczystości z okazji dnia pomarańczowego –

„Urodziny Marchewki”

Data: 16.10.2015r.

CELE:

- kształtowanie postawy prozdrowotnej

- zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a w szczególności marchewki

- utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania i nazywania warzyw

- wdrażanie do uważnego słuchania oraz odpowiadania na pytania

- rozwijanie aktywności twórczej i pomysłowości

- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej

METODY: poszukujące, problemowe, praktycznego działania, aktywizujące

FORMY: zbiorowa, zespołowa, integrująca

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: listy, sylweta królika „Szarusia”, bajka pt. „Królewna Marchewka”, piosenki tematyczne, 20 marchewek, pietruszka, por, pomarańcza, banan, ziemniak, papryka, worek na buty, 6 koszyków, 6 rękawic kuchennych, kawałki obranej marchewki, ciasto marchewkowe, tacki na ciasto.

PRZEBIEG:

  1. „Wszyscy są” – zabawa integracyjna, powitanie.

Hasło dnia, powtarzane przed każdą zabawą:

Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy.

Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy.

2. Odczytanie listu od królika Szarusia.

Prowadzący informuje dzieci o znalezionej w sali przedszkolnej kopercie. Zwraca się do nich: Przyjrzyjcie się uważnie śladom pozostawionym na kopercie, a może dowiecie się kto wam ją zostawił. Dzieci samodzielnie lub wspólnie z prowadzącą dochodzą do wniosku, że to prezent od królika. Przedszkolaki wyjmują z koperty list, który odczytuje nauczycielka:

Witajcie dzieci! Jestem królik Szaruś. Dowiedziałem się od wróbelków, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam chrupać świeżutkie marchewki. Z okazji tego święta postanowiłem przygotować dla was kilka ciekawych zadań. Po ich wykonaniu czeka na wszystkich miła niespodzianka. Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!

3. Pierwsze zadanie królika Szarusia. Wysłuchajcie bajki pt. „Królewna Marchewka” i odpowiedzcie na pytania.

Jak nazywała się kraina marchewki? (Landia Marchewkowa)

Co było przysmakiem Króla i Królowej?

Dlaczego warto pić sok z marchewki?

4. Wiersz „Urodziny marchewki”.

A czy jest tu gdzieś na sali marchewka?

Na środek wychodzi dziewczynka przebrana za marchewkę i mówi wiersz:

Dzisiaj są moje urodziny

Czas zaprosić więc jarzyny

Witaminki w koszyk zebrać

I zatańczyć i zaśpiewać

Bom ja piękna, bardzo zdrowa

Ja – księżniczka marchewkowa

Proszę wiec nie zwlekać wcale

zaczynamy święto balem.

 

Wszystkie dzieci mówią hasło dnia:

Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy.

Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy.

5. Zadanie drugie. Zabawa taneczna do piosenki – „Urodziny marchewki”

Dzieci dobierają się w pary i wspólnie tańczą piosnkę.

6. Zadanie trzecie. Królik Szaruś to dobry przyjaciel Kubusia dlatego razem  przygotowali dla was kilka marchewkowych pytań.

- Czy marchewka to owoc czy warzywo?

- Czy wiecie jakie potrawy można zrobić z marchewki?

- Jaki kolor ma marchewka?

- Jak nazywa się zielona część marchewki?

- Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana. Jaką marchewkę lubicie?

- Jakie zwierzęta lubią zjadać marchewkę?

- Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?

- Czy z marchewki można upiec ciasto?

Dobrze odpowiedzieliście na wszystkie pytania dlatego razem zaśpiewajmy piosenkę Kubusia – „Natura”

Wszystkie dzieci mówią hasło dnia:

Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy.

Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy.

7. Zadanie czwarte. Wspólna zabawa przy piosenka „Marchewkowe pole”.

Wyobraźcie sobie, że znajdujecie się na polu gdzie rosną same marchewki. Świeci piękne słońce, niebo ma głęboki błękitny kolor, a wy tańczycie wśród samych marchewek „marchewkową piosenkę”.

8. Zadanie piąte – zbieranie marchewek przez rękawice kucharską.

Królik Szaruś przygotował dla was konkurs, który polega na zbieraniu marchewek przez rękawice kucharską. Prowadzący wybiera jedno dziecko z grupy. Każde dziecko zbiera do swojego koszyczka marchewki rozłożone na sali, pozostałe dzieci dopingują kolegów. Liczenie zebranych marchewek.

Wszystkie dzieci dobrze wykonały to zadanie dlatego wszyscy razem wstajemy i bawimy się przy piosence pt. „Zatańcz z nami”, ale przed zabawą powiedzmy nasze hasło dnia:

Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy.

Pomarańczowe stroje mamy i do zabawy razem ruszamy.

9.Zadanie szóste - rozpoznawanie warzyw i owoców za pomocą dotyku.

Prowadzący wkłada do woreczka trzy rodzaje warzyw i owoców. Wskazane dziecko wkłada rękę do środka, dotyka warzywa i nie wyjmuje go, ma powiedzieć co to jest. Następnie dziecko wyjmuje z woreczka warzywo, sprawdza, czy odpowiedziało właściwie.

10.Dzieci uczą się rymowanki.

Bardzo zdrowy każdy zuch,

gdy marchewkę je za dwóch!

u Szarusia dziarska mina,

bo marchewkę co dzień wcina!

11.Zadanie siódme - konkurs jedzenia marchewki.

Kto z was lubi jeść marchewkę? Prowadzący wybiera jedno (dwoje) dzieci z każdej grupy. Zadaniem uczestników zabawy jest schrupanie kawałka (plasterka) marchewki.

12.Wybór Króla i Królowej balu.

Dziewczynki, a potem chłopcy tańczą w koło,  gdy muzyka przestaje grać prowadząca z zawiązanymi oczami wypowiada marchewkowe zaklęcie – „Raz, dwa, trzy królem i królową balu jesteś ty” dotykając przypadkowe dziecko. W ten sposób zostaje wybrany król i królowa balu. Dzieci wracają do dalszej zabawy, a król i królowa tańczą razem.

13.Jakie inne owoce lub warzywa mają kolor pomarańczowy. A czy znacie piosenkę o pomarańczowym drzewie? Wspólna zabawa przy piosence „Pomarańczowe Drzewa”

14.Zakończenie – list od Szarusia

Gratuluję! Świetnie sobie poradziliście. Wykonaliście wszystkie przygotowane dla was zadania. Doceniam wasze starania, dlatego dla każdego przedszkolaka przygotowałem pyszny poczęstunek „Marchewkowe ciasto” i marchewkowy sok. Życzę wam smacznego!

15.Degustacja ciasta i soku marchewkowego.

 ***************************************************************************************************************

 

Scenariusz uroczystości przedszkolnej

 

Temat: Czerwony dzień w przedszkolu – WALENTYNKI.

 Data: 13.02. 2015

Cele:

  • kultywowanie tradycji walentynkowej;
  • zachęcanie dzieci do okazywania uczuć innym osobom (kolegom, koleżankom, rodzicom itp.);
  • nawiązanie kontaktów interpersonalnych w czasie wspólnych zabaw;
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy i pobytu w przedszkolu;
  • rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do społeczności przedszkolnej
  • wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju,
  • rozwiązywanie zagadek słownych

    Cele operacyjne:

dziecko:

  • zna tradycje Walentynkowe, oraz wie co to jest Walentynka;
  • rozpoznaje swoje uczucia i dostrzega je u innych;
  • buduje atmosferę przyjaźni, potrafi współpracować z rówieśnikami;
  • komunikuje się w grupie za pomocą słów, mimiki i gestów;

 
Pomoce:  Ciekawostki o Dniu św. Walentego, szablony serduszek,  zagadki bajkowe, płyta CD z nagranymi piosenkami, puszka w kształcie serca z zagadkami

Metody: słowna, twórcza, ekspresyjna, zabawowo – zadaniowa;

Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa;

Przebieg zajęć:

1. "Zróbmy piękne koło…" - zabawa na powitanie
Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę w kole. Prowadzący śpiewa, a dzieci wykonują polecenia nauczyciela.
1. Nogą lewą, nogą prawą 
maszerujmy sobie żwawo. 
Podskoczymy, hop, wysoko! Hen do 
góry ku obłokom. 

Ref: Zróbmy piękne koło, bawmy się wesoło. Wszystko z nami śpiewa ptaki, las i drzewa. 
Wietrzyk w górze leci, klaszczą 
wszystkie dzieci. 
Wesoło śpiewamy, 
do nas zapraszamy. ... 

 2. Zagadka o kolorze czerwonym.

Tego koloru
szukajcie w makach,
lub w muchomorze,
co rośnie w krzakach.

To kolor auta strażackiego
i barwa serca gorącego.
Raz, dwa, trzy, zgadujesz ty!

 3.Rozmowa o tradycjach walentynkowych

 4. Zabawa przy piosence „Nie chcę Cię znać” – naśladowanie ruchem treści piosenk

5. Kto kogo kocha, kto kogo lubi, kto kogo szanuje? Zagadki słowne. 

Dzieci siedzą w kole. W rytm muzyki przekazują sobie puszkę w kształcie serca, która krąży z rąk do rąk. Na przerwę w muzyce, to dziecko, które trzyma walentynkowe serce, odpowiada na zawarte w nim pytanie

• podaj tytuł bajki, w której braciszek i siostrzyczka trafili do chatki Baby Jagi 

• czy wiesz kto obudził Królewnę Śnieżkę ?

• jak ma na imię ukochana Aladyna?

• w jaki sposób Kopciuszek został Królewną ?

• kto jest ukochaną Shreka

• kto ożenił się z Calineczką ?

• wymień przyjaciół Kubusia Puchatka ?

• jak ma na imię przyjaciółka Muminka

6."Gra muzyka" - zabawa ruchowa.Wszyscy tańczą przy muzyce, w chwili, gdy muzyka milknie nauczyciel wydaje polecenie wykonania określonych ruchów i gestów, np.

• uścisnąć jak najwięcej dłoni,

• uścisnąć jak najwięcej kostek u nóg,

• spojrzeć w oczy jak największej liczbie osób,

• pogłaskać ja najwięcej osób po plecach,

• uśmiechnąć się do jak największej liczby dzieci, itp.

7. Walentynowy koncert życzeń

Każda grupa mówi życzenia walentynkowe przygotowane dla pozostałych uczestników imprezy i  śpiewa piosenkę

 8.Rozstrzygnięcie konkursu kulinarnego „Walentynkowe inspiracje”

9.  Zabawa przy muzyce  na melodię „Mam chusteczkę haftowaną”,”

Mam serduszko, wielkie serce,

spójrz jakie czerwone.

Kogo kocham, kogo lubię,

rzucę w jego stronę.

Ciebie kocham, Ciebie lubię

Ciebie pocałuję.

A czerwone dziś serduszko

Tobie podaruję !

Dana moja dana,

Moja ukochana.(2 x)

10.Pożegnanie piosenką  przy zabawie „Serduszkowy taniec”

Dzieci poruszają się w rytm muzyki trzymając w rękach serduszka. Na przerwie w muzyce zamieniają się serduszkami z najbliżej stojącą osobą. Muzyka gra dalej, uczestnicy zabawy kontynuują taniec, podczas przerwy znów zamieniają się serduszkami. Ważne, aby na końcu wszyscy mieli zupełnie inne serduszka, niż na początku tańca.

#############################################################################

Scenariusz uroczystości przedszkolnej

Temat zajęć: „Dzień żółty- dzień słońca”
Data: 18. 03. 2015
Cele:
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego.
- rozwijanie intencji twórczej poprzez improwizację ruchową i słowną.
- rozwijanie wyobraźni poprzez stworzenie ofert edukacyjnych metodą zadaniową
- poszerzenie wiedzy dzieci o energii cieplnej słońca
- doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek
Środki dydaktyczne:
Duża sylweta słońca,  sylwety kaczeńców i kaczuszek, sześć sylwet słoneczek  z zadaniami, zagadki + ilustracje, żółte przedmioty z sali, żółte owoce i warzywa, żółte koło i promyki, ziarna i różne produkty spożywcze, sok z cytryny, kubeczki, nagrania piosenek.
Metody: słowna, praktyczna, oglądowa, zadaniowa

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie .

Piosenka „Słoneczko”

Słoneczko późno dzisiaj wstało 
I w takim bardzo złym humorze, 
I świecić też mu się nie chciało, 
Bo mówi, że zimno na dworze.

Lecz gdy piosenkę usłyszało, 
To się tak bardzo ucieszyło, 
Zza wielkiej chmury zaraz wyszło 
I nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie, 
Bo nie do twarzy ci w tej chmurze, 
Słoneczko nasze, rozchmurz się, 
Maszerować z tobą będzie lżej!

Słoneczko nasze rozchmurz pyska, 
Bo nie do twarzy ci w chmurzyskach, 
Słoneczko nasze, rozchmurz się, 
Maszerować z tobą będzie lżej!

 

Witajcie moi mili, coście tak licznie tutaj przybyli, widzę , że wszyscy są w jeden kolor ubrani. Jaki to kolor czy wszyscy wiecie?

A za chwilę się dowiecie od kogo pochodzi kolor żółty? Posłuchajcie:

„Barwa żółta”

 kolor od słońca otrzymała

 w zbożach latem zaszumiała,

              a rzekami nad brzegami

              przepłynęła kaczeńcami.

              W zieleń łubin powplatała.

              W słonecznikach zamieszkała.

              Księżycowym bywa blaskiem,

              W piaskownicy żółtym piaskiem

              i kanarek rozśpiewany

              w żółte piórka jest ubrany.

 

Od kogo barwa żółta kolor otrzymała?

Lubicie ten kolor?

Ponieważ zawdzięczmy go słoneczku, zaśpiewajmy mu piosenkę

 

Piosenka „Świeci słoneczko”

 

Świeci słoneczko złote,
wieje wiosenny wiatr 
i każdy ma ochotę
wędrować sobie w świat.] bis

Grzeje słoneczko jasne
pada wiosenny deszcz.
Urosną śliczne kwiaty
my urośniemy też.] bis

2. Zabawa ze słoneczkiem. Prowadząca  wnosi duży rekwizyt uśmiechniętego słoneczka.

 

                    Wy jesteście słoneczka i ja jestem słoneczko

                             Przybyłem dzisiaj do waszego przedszkola,

                    - widzę, że macie dzisiaj dzień w moim kolorze,

więc się z wami trochę pobawię…

Mam dla was zagadki zagracie ze mną?

 

Prowadząca recytuje rymowankę:

 

Gra w kolory - żółty

 

Żółte słoneczko, żółte kaczeńce nad rzeczką.

Żółte banany, żółte cytryny,

Żółta kaczuszka na stawie i żółty motylek w trawie,

I co jeszcze żółtego jest wokół ciebie kolego?

 

Wymieńcie  żółte rzeczy wokół siebie.

 

Zanim zaczniemy nasze zgadywanki zabawimy się przy piosence. Ustawcie się grupami w pociągi.

 

Piosenka „1,2,3…słońce” z repertuaru Bebe Lilly

 3.     Zadania dla grupy IV

Zagadka słowna

 

Na wilgotnych łąkach,
niby żółte wieńce,
zakwitły na wiosnę
wesołe … .(kaczeńce)

 

Wysłuchanie wiersza Kaczuszki i kaczeńce”

Zanim się rozwinie na brzezinie listek.

Już na łące kwitną kaczeńce złociste.

A na świeżą zieleń prosto  z polnej dróżki.

Co dzień całym stadem . Wędrują kaczuszki.

Patrzy Jaś na łąkę i mruży oczęta:

Czy to są kaczeńce, czy małe kaczęta

 

Zadanie:

Odszukajcie na sali obrazki kaczuszek i kaczeńców.

Policzcie ile jest kaczuszek, ile jest kaczeńców?

Czego jest więcej?

 4.     Zadania dla grupy II

 

Zagadka słowna

Ładnie pachnie żółta skórka,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy, wiemy, że to... (cytryny)

Piosenka - „Cytryna”

Pod gorącym słońcem, w dalekich krainach,

rośnie w gaju cytrynowym złocista cytryna.

Chociaż bardzo kwaśna, aż krzywią się miny,

sok z cytryny pić należy, bo ma witaminy.

Nie potrzeba czarów, gdy sok nam pomoże

być jak ryba zawsze zdrowym i w dobrym humorze

 

Zadanie :

Każdy wypije parę kropelek soku cytrynowego

 5.     Zadania dla grupy VI

 

Zagadka słowna

Rośnie pod płotem,
Ma płatki złote.
Wciąż go obsiada
wróbli gromada. ... (słonecznik)

Wiersz „Słonecznik”

Dobry panie słoneczniku

Co ziarenek masz bez liku

Bardzo ciebie o to proszę

Sprzedaj mi ich za trzy grosze.

 

Za trzy grosze za dwa złote

Bo na ziarnka mam ochotę,

Jak nie zechcesz to nie trzeba

Da mi mama z miodem chleba.

 

Zadanie : rozpoznanie ziaren słonecznika spośród innych znajdujących się w miseczkach.

 6.     Zadanie dla grupy V

 

Zagadka słowna

Olbrzymia lampa,
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce)

Zabawa przy piosence „Słoneczko woła”

Słoneczko śpiewa na cały głos,
choćbyś miał bracie kłopotów sto,
słoneczko z góry uśmiecha się,
słoneczko woła przez całe dnie:
Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię. 2*
Słoneczko, słonko, nasz złoty brat
wędruje ciągle przez cały świat.
Słoneczko do nas woła zza gór,
a za słoneczkiem woła nasz bór:

 

Zadanie: ułóżcie promyczki do słoneczka.

 7.     Zadanie dla grupy I

Zagadka słowna

Choć sam jest biały ma żółtą skórę
z zewnątrz wygląda jak ogórek
rośnie w Afryce, małpy go jedzą
co na gałęziach palmy siedzą. (banan)

Zadanie: rozpoznawanie bananów pośród innych owoców

Zabawa przy piosence „Statki z bananami”

Płyną statki z bananami w siną dal  
łabi du daj daj, łabi du daj.          
A każdy ładowacz śpiewa tak
łabi du daj daj, łabi du daj.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz..

8.     Zadania dla grupy III

Zagadka słowna:

Głos kukułki + grzyb+ a

Rośnie na polu żółte kolby ma (kukurydza)

 

Zadanie: wyszukiwanie spośród różnych produktów pochodzących z kukurydzy.

Zabawa przy piosence „Kukurydza disco”

 9.     Zagadka dla wszystkich

Po błocie człapię
i pływam po rzece.
Choć mam ładne skrzydła,
daleko nie lecę. (kaczuszka)

Zabawa „Kaczuszki”

10.           Pożegnanie piosenką „List do słońca”.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

 

Scenariusz Zielonego Dnia w przedszkolu

Wspólne zabawy w tym dniu zachęcają dzieci do troski o przyrodę. 

 

Cele:

  • ·Integrowanie społeczności przedszkolnej we wspólnym przeżywaniu i zabawie
  • ·Wyzwalanie różnych form aktywności
  • ·Kształtowanie u dzieci gotowości do działania na rzecz ochrony przyrody
  • ·Budzenie poczucia troski o stan zieleni, uświadomienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodnicze, wyjaśnienie pojęcia „ekologia”, przedstawienie koloru zielonego jako koloru przyjaznego środowisku.


METODY PRACY:

  • ·podająca,
  • ·poszukująca,
  • ·ekspresyjne,
  • ·praktycznego działania.

FORMY PRACY:

  • ·indywidualna
  • ·zbiorowa,
  • ·grupowa

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI

1.    Powitanie wszystkich w Zielonej Krainie.

Zaproszenie dzieci do świata przyrody, by mogły uczyć się jak ją chronić i szanować.

 „ Zielona Iskierka Przyjaźni” -dzieci stoją w kole i przekazują sobie zieloną iskierkę poprzez delikatny uścisk dłoni. Gdy iskierka dotrze do każdego -przejdzie dookoła, bawią się wspólnie przy piosence

Piosenka „ Zatańczmy wszyscy wkoło”

 2.    Podróż pociągiem do zaczarowanego lasu -ustawienie w pociągach

Piosenka „Zielona piosenka”

3. ZAMIANA SALI W „LAS”

Czary - mary, zebry pas
Zamieniam salę w wielki las

 

Piosenka „Drzewo”

 

Mamy teraz wielki las, który składa się z wielu drzew.

Posłuchajcie jaka jest „Historia drzewa”

 4. Zabawa „ Zrób tak jak ja”

"Historia drzewa"

Jestem małym drzewkiem ( dzieci zniżają się do ziemi)
I rosnę wolniutko (pokazują rosnące drzewo , aż do wyprostu i machają rękami)
A gdy człowiek o mnie dba ( ruch podlewania, głaskania)
Rosnę szybko tralala ( dzieci wspinają się na palcach i krzyczą radośnie tralala)
Jednak przyjdzie taki czas (gest, zamyślenia np. drapanie się po głowie)
Kiedy ludzie wytną las (gest ścinania drzewa)
Bo z drzewa się produkuję ( dzieci szybko biegną w miejscu)
Papier, na którym się maluję ( malowanie rękami)
Ważne jest jednak kochani ( palcem wskazującym machanie, przypominanie)
Byśmy papier przetwarzali (udajemy jakbyśmy nieśli dużą ilość ciężkich rzeczy tj. makulatury)
Bo jeśli tak robicie ( gest rozłożonych rąk)
To drzewa ochronicie. ( kciuk wyciągnięty do przodu, gest jest ok.!)

Piosenka „W lesie”

5.  ODCZYTANIE LISTU STRAŻNIKA ZIEMI

DROGIE DZIECI

 Jestem Strażnikiem Ziemi. Chciałbym abyście wysłuchały mojej opowieści.

Dawno, dawno temu. Za siedmioma gwiazdami, za siedmioma księżycami z olbrzymich gazowych chmur i części gwiezdnego pyłu powstała świetlista, gorąca kula, zwana Słońcem. Zamieszkało ono w środku Wszechświata. Czuło się bardzo samotnie, więc zadbało o to, by mieć towarzystwo na długi, długi czas. Wkrótce powstały planety: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran  i Neptun.

Czas spędzany razem przeznaczały na pracę i zabawę. Pewnego razu zorganizowały sobie wyścigi. Każda planeta na ustalonym miejscu i wytyczonym torze pędziła co sił wokół Słońca, by być pierwszą na mecie. Jak się okazało o tytuł zwycięzcy toczą zacięty bój do dnia dzisiejszego.

Ale nie poprzestają na tym. Pracują ciężko, by zadbać o swój wygląd, poprawić kondycję, być najlepszym.

Piosenka „Planety”

Jest wśród nich planeta wyjątkowa. Czy wiecie, która to, i dlaczego? To Ziemia, choć mimo wspólnego pochodzenia i podobnej budowy do innych planet wyróżnia się tym, że na niej rozwinęło się życie i powstał człowiek. Piosenka „Ziemia wyspa zielona”

Ziemia wykonuje bardzo ciężką pracę. Przede wszystkim zapewnia istnienie wszystkim jej mieszkańcom.

-Dźwiga olbrzymie masy wody, która jest dla istot żywych jednym ze składników pożywienia, jest elementem pięknego krajobrazu, środowiskiem życia niektórych organizmów, pełni funkcję rekreacyjną, stanowi źródło energii, jest przydatna dla człowieka i jego zajęć codziennych

-Nosi ogromne zwałowiska terenu- niziny, wyżyny, góry

-Oddycha zielonymi płucami

-Stanowi środowisko życia wielu organizmów- roślin, zwierząt, ludzi

-Znosi nastroje pogodowe

-Walczy ze swoimi wybuchami gniewu- w postaci trzęsień ziemi i wybuchów wulkanów

-Biegnie cały czas wokół Słońca przez 365 dni w roku, powodując przemijanie pór roku- wiosna, lato, jesień, zima

-Na dodatek biegnąc obraca się wokół własnej osi, dbając by dzień nie przegonił nocy, a czas nie stanął w miejscu

-Jest dla człowieka polem do popisu w różnorodnych dziedzinach życia. Daje człowiekowi warunki do życia, miejsca do przebywania, do pracowania, podziwiania.

-Ludzie korzystają z wszelkich dóbr Ziemi. Można powiedzieć, że Ziemia ich żywi, daje schronienie, i zadowolenie. Jest takim domem lub jak niektórzy `powiadają Matką. Dlatego też tak ważne jest by środowisko, w którym człowiek przebywa istniało nie tylko dla niego, ale cieszyło oko innych mieszkańców naszej planety, służyło jeszcze wielu, wielu innym pokoleniom.

-Aby tak było wystarczyłby jeden najprostszy sposób- pozostawić środowisko w takim stanie, w jakim stworzyła go natura, nie śmiecić, nie zanieczyszczać- dbać o czystość.

- Ale wiemy, że nie wszyscy ludzie dostosowują się do tego. Dlatego organizowane są tego typu dni, czy też ogólnopolskie akcje sprzątania świata.

- Aby uchronić naszą planetę przed zaśmieceniem, zniszczeniem, nieodwracalnymi w przyrodzie skutkami musimy:

Nabyć wiedzę o skutecznych sposobach ochrony środowiska.

Informować o nich i namawiać innych do podjęcia działań w tym kierunku- plakaty przemarsze itp.

Wziąć czynny udział w akcji sprzątania świata

Dbać o czystość nie tylko z okazji międzynarodowych akcji, ale przede wszystkim na co dzień. Zaczynając od wrzucenia papierka do kosza, bo my jesteśmy Ekostrażnikami

Piosenka Ekostrażnicy

Wiem, że bardzo interesujecie się przyrodą, dbacie o ochronę środowiska, wiecie co zrobić aby na naszej planecie żyło się bezpiecznie i zdrowo, dlatego też przygotowałem dla was niespodziankę.

W waszej sali ukryłem pojemniki ze skarbami. Jestem ciekawy czy znacie te skarby.

Wyszukiwanie w sali skarbów

Teraz kiedy już wiem, że bardzo dobrze znacie skarby ziemi chciałbym abyście poznały budowę geologiczną ziemi. W tym celu na dnie szklanego naczynia kolejno układajcie: kamienie, węgiel, sól, drogocenne kamyki, glinę, piasek, glebę, rośliny.

I tak wykonując przekrój ziemi poznacie budowę geologiczną ziemi (dowiedziecie się jak zbudowana jest ziemia)

 

                                                                    Życzę wam miłej zabawy

                                                            Wasz przyjaciel Strażnik Ziemi.    

 

   5. ZABAWA BADAWCZA- układanie poszczególnych warstw stanowiących skorupę ziemi.(kamienie,  

    węgiel, sól, drogocenne kamienie, glina, piasek, ziemia, rośliny)

6. Zabawa ruchowa przy piosence „Duszki leśne”

 Wiersz A. Rumińskiej „Gra w kolory 

„Gra w kolory – zielony”

Zielony stolik, zielona ławka.
Zielony listek, zielona trawka.
Zielona gruszka, zielony płotek nasz.
Co zielonego jeszcze znasz?

 

 Zabawa taneczna Ekoludków przy piosence (znanej już dzieciom) - „Chrońmy przyrodę”, „Dyskoteka w lesie”

 

7. PRZEMARSZ Z TRANSPARENTAMI PO OKOLICY PRZEDSZKOLA.

Sprzątanie terenu przedszkolnego i jego najbliższej okolicy - dzieci z zielonymi workami na śmieci oraz w rękawiczkach jednorazowych na rękach sprzątają okolice przedszkola- zbierają śmieci.

 

 *******************************************************************************************************************

Scenariusz Dnia Niebieskiego

 

15.05.2015r.

Temat: Ziemia – niebieska planeta.

Cel główny: Rozbudzanie świadomości ekologicznej.

Cele operacyjne, dziecko:

·         rozpoznaje i nazywa kolor niebieski,

·         wie, do czego człowiekowi potrzebna jest woda,

·         zna skutki marnotrawstwa wody pitnej

·         potrafi rozpoznać i nazwać niezapominajkę

·         wie, z jakiego połączenia kolorów powstaje niebieski

·         potrafi rozpoznać przedmiot tylko po dotyku,

·         integruje się z innymi dziećmi z przedszkola, współpracuje w zespole,

 

Metody: aktywizująca, podająca, zadań stawianych do wykonania, zespołowa.
Pomoce: duże niebieskie pudło z przedmiotami,

 

W tym dniu dzieci przychodzą do przedszkola ubrane na niebiesko.

 

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie wszystkich uczestników uroczystości. Każda grupa prezentuje hasło przygotowane z okazji Dnia Niebieskiego.
  1. „Niebieskie podchody” – szukanie niebieskich przedmiotów w przedszkolu.
  1. Rozmowa na temat wyjątkowości dzisiejszego dnia. Rozmowa na temat konieczności prawidłowego gospodarowania zasobami wody w życiu codziennym przez każdego z nas.

Ciekawa jestem czy wiecie, dlaczego dzisiejszy dzień nazwany jest dniem niebieskim?

Co jest niebieskie?

Do czego potrzebna nam woda?” (do picia, mycia, prania, podlewania, pływania, kąpania)

Na tablicy umieszczamy plakat, przedstawiający ziemię i hasło: Ziemia – niebieska planeta. 

 

Woda zajmuje znaczą powierzchnię Ziemi, pomimo to zasoby wód powierzchniowych słodkich, takich które my spożywamy i są nam niezbędne do życia są bardzo ograniczone.

Większość wód, które widzicie na plakacie to wody słone, które nie nadają się do picia. Woda słodka na powierzchni lądów występuje w postaci rzek, jezior, lodowców oraz jest głęboko zmagazynowana pod ziemią. Zasoby wody słodkiej w porównaniu do wody słonej, która znajduje się w oceanach i morzach są bardzo małe. Dlatego ważne, jest żeby o wodę dbać, nie marnować jej i nie zanieczyszczać.

Musicie jeszcze wiedzieć, że woda jest bardzo zdrowa i powinniście jej dużo pić.

4.  Piosenka – „Mamo tato wolę wodę”

5.  Rozwiązywanie „wodnych” zagadek.

 

Służy do mycia , służy do picia.

Bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)

 

Mieszkam wysoko na niebie, ale na Ziemi, tam w dole,
gdy tylko mnie zobaczą chwytają za parasole. (chmura)

 

Ma na dnie piasek albo kamienie.
Do morza spieszy wciąż niestrudzenie. (rzeka)

 

Co tak wygląd zmieniać może:
gdy jej dużo - zwie się morzem,
a gdy ilość jest niewielka
to jest kropla lub kropelka. (woda)

 

Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce. (rosa)

 

Tak samo zwie się drobniutki deszcz, jak zupka, którą czasami jesz. (kapuśniaczek)

Z gór strumieniem spływa, przy morzu ogromna bywa.(rzeka)

 

Konewki mu nie trzeba, a podlewa kwiaty, warzywa i drzewa. (deszcz)

6.  Piosenka: Smerfy - Niebieskie lśnią kropelki – zabawa w kole

7.  Święto niezapominajki

Mam dla was jeszcze jedna zagadkę!

 

Rośnie nad potoczkiem

Patrzy żółtym oczkiem

I przypomina skromnie

Nie zapomnij o mnie (niezapominajka)

 

Dzień Polskiej Niezapominajki - odpowiednik walentynek. Na święto niezapominajki wybrano 15 maja. W sekretnym języku kwiatów niebieski kolor zarezerwowany jest dla wzniosłych uczuć i życzeń, które mogą spełnić się dopiero w przyszłości.

Święto Niezapominajki to święto ludzi serdecznych. Święto Niezapominajki przypomina nie tylko o bogactwie i pięknie ojczystej przyrody ale także o osobach, które kochamy.

 

Nad modrą stróżką
Nad stawem szerokim
Z niebieskich płatków
Patrzę żółtym okiem
Choć maleńka jestem
I ubrana skromnie
Proszę cichutko: nie zapomnij o mnie.

 

8.   Piosenka o niezapominajce……..

9.  Niezapominajkowy quiz

Wszystkie grupy rozwiązują 3 zadania. Za każde zadanie będzie można otrzymać punkt – niezapominajkę. Zwycięża grupa, która zbierze najwięcej niezapominajek.

I zadanie: Zaśpiewaj piosenkę

Każda grupa prezentuje, przygotowaną piosenkę o tematyce wiosennej (zwrotka + refren)

II zadanie: Ułóż puzzle - „Niebieski królewski”

Każda grupa dostaje do ułożenia puzzle, dostosowane trudnością do wieku.
Flaga Unii europejskiej, smerfy, niezapominajka, znaki informacyjne.

Rozmowa na temat niebieskiego koloru w życiu codziennym, podkreślenie jego ważności i przydatności.

III zadanie: „Skarby niebieskiej skrzyni” – zabawa dydaktyczna.
Każda grupa wybiera swojego przedstawiciela, którego zdaniem będzie rozpoznanie przedmiotu znajdującego się w niebieskiej skrzyni.

Farba fioletowa, zielona, żołta, pomarańczowa, pędzel, butelka wody, ściereczka,  ręcznik papierowy.

Jak powstaje kolor niebieski? – zabawa badawcza.
Nauczyciel miesza ze sobą różne barwy i razem z dziećmi odkrywa jak powstają niektóre kolory.

10.           Rozstrzygnięcie konkursu - remis.

„Taniec kropelek deszczu” – swobodna interpretacja utworu „Deszczyk” z
repertuaru Klanzy.

Rozdanie dzieciom kolorowanek z symbolem niebieskiego dnia – niezapominajką.

11.  Zakończenie. Podziękowanie uczestnikom uroczystości za przybycie oraz zaproszenie na smerfny bal.

Piosenka – Smerfny taniec połamaniec – zabawa swobodna.

*******************************************************************************************************************

 

Mikołajki - czerwony dzień w przedszkolu

Cele:

  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zagadek o bliskich i znanych przedmiotach;
  • Uczestniczenie w zabawach z elementami improwizacji ruchowej – swobodne poruszanie się przy akompaniamencie, ilustracja ruchowa do piosenki, utworu muzycznego;
  • Udział w inscenizacjach – występy przed dziećmi z innych grup
  • Stwarzanie sytuacji sprzyjających integrowaniu się społeczności przedszkolnej.
  • Wyzwalanie radości i zadowolenia

Metody:

  • słowne
  • Czynne
  • Oglądowe

Formy:

  • Zbiorowa
  • Grupowa

Pomoce dydaktyczne:

  • List od Mikołaja, rysunki przedstawiające rozwiązania zagadek, płyty CD.

Przebieg:


 Odczytanie listu


KOCHANE DZIECI !

Wraz z moimi pomocnikami byłem dziś w nocy w Waszym przedszkolu. Zauważyłem, że w każdej sali wiszą mikołajowe skarpety, a w nich mnóstwo listów, w których prosicie o prezenty. Zanim jednak  pojawię się u Was  musicie rozwiązać kilka zadań. Przedtem jednak przygotujcie dla mnie wygodny fotel. Wkrótce się zjawię. Pa, pa ! Do zobaczenia!

MIKOŁAJ

Zadania dla poszczególnych grup:

Siedem reniferów - piosenka

Grupa I, III

Pokażcie jak podskakuje piłeczka
Pokażcie na paluszkach ile to jest dwa
Powiedzcie jakie znacie czarodziejskie słowa
Pokażcie gdzie macie głowę, oczy, nos, kolanka

 

Ho ho ho – zabawa w zaprzęgach

Grupa IV, V

Jak nazywa się wasze przedszkole?
Jak nazywa się pora roku, w której opadają liście z drzew?
Pokażcie jak skacze pajacyk?
Jakie znacie czarodziejskie słowa?
Pokażcie gdzie macie oczy, uszy, brodę, nosek, kolana, kosteczki?
Teraz posłuchajcie uważnie i rozwiążcie zagadki:

Może być mała albo duża 
Czasami oczka swoje zmruża
Najbardziej lubią ją dziewczynki.

Choć nóg nie posiada
Szybko pędzi szosą
Bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą.

Zabawa „Samolot”

Grupa II, VI

Jak nazywa się pora roku, która wkrótce nastanie; po czym ją poznacie?
Jakie znacie czarodziejskie słowa?
W którym miejscu przechodzimy przez jezdnię?

Teraz posłuchajcie i rozwiążcie zagadki

Z czego dzieci budują domy, mosty, wieże
I nie psują zabawki chociaż się ją rozbierze.

Tak cichutko chodzi, że nikt go nie słyszy,
Więc dlatego boją się go myszy.

„Mikołaj jedzie samochodem

 Zabawa ruchowa

Nauczycielka: Mikołaja nie ma, nie widać go wcale, to może pobawimy się trochę przy muzyce.     

Jingle Bells

N nauczycielka:  Zadania rozwiązane, a Mikołaja wciąż nie ma.
Już słyszę dzwoneczki, już kroki za drzwiami.
Za chwilę Mikołaj będzie razem z nami.
 Piosenka: To już czas

Powitanie Świętego Mikołaja

Nauczycielka:
Witaj nam w przedszkolu Mikołaju miły.
Na piękne prezenty dzieci zasłużyły.
Mikołaj:         
Z dalekiej północy, z zimowej krainy
Przyjechałem dzisiaj do was w odwiedziny.
Są tu grzeczne dzieci, mówiły mi panie.
Więc każdy ode mnie dziś prezent dostanie.

Święty Mikołaju co w tym worku masz – I zwrotka

 Opowiadanie Mikołaja
W zimowej krainie, w której mieszkam – w Laponii jest bardzo dużo śniegu. Tam jeżdżę na saniach, które ciągną renifery. Do Was drogie dzieci do Polski przyleciałem samolotem, a z Warszawy do Kielc  przyjechałem samochodem. Jestem bardzo zmęczony, bo ostatnio dużo się napracowałem, a ile musiałem przeczytać waszych listów i zrobić spis prezentów, o które prosicie. Wiecie, że piszą do mnie dzieci z całego świata. Zanim Wam rozdam prezenty proszę zaśpiewajcie mi piosenkę, albo powiedzcie jakiś wierszyk. Ja tak lubię słuchać jak dzieci śpiewają i mówią wierszyki.

Wszystkie dzieci Mikołaja kochają
Nauczycielka: Mikołaj odpoczął, to teraz zapraszam wszystkich do wesołej zabawy przy muzyce.

Siedzę na kominie
 Rozdanie prezentów i pożegnanie Mikołaja.

Zostań z nami Św. Mikołaju

*****************************************************************************************************************

 

Mikołajki w przedszkolu – dzień czerwony

 

 

 

Cele ogólne:

 

  • Wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój związany z „Mikołajkami”
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólne wykonywanie zadań
  • Zachęcanie do zabawy w parach i większych grupach
  • Motywowanie do czynnego brania udziału w imprezie.

 

Przebieg uroczystości:

 

  1. Powitanie

 

Zagadka słowna

 

Miły dziadek z długą brodą, wesoły i szczery,

 

Lubią wszystkie go dzieciaki, lubią renifery.

 

  1. Czarowanie dobrego dnia „Czary mary”
  2. Nauka zawołania

 

Mikołaju, Mikołaju

 

Przybądź do naszego kraju

 

Przynieś prezent dla każdego,

 

Dla mnie i kolegi mego.

 

  1. Jakie zwierzęta kojarzą się wam z Mikołajem? Dlaczego?
  2. Piosenka „Siedem reniferów” /zawołanie/
  3. Masażyk

 

” Pada drobny śnieżek”

 

Pada drobny śnieżek

 

Delikatne i powolne klepanie po plecach opuszkami palców

 

W śnieżycę się zmienia

 

Silne i szybkie klepanie palcami po plecach

 

Mała myszka ucieka

 

Stukanie palcami po plecach

 

Do swego schronienia

 

Chowanie palców pod pachą koleżanki lub kolegi

 

Renifery szykują się do biegu

 

Szybkie przebieranie palcami po plecach – od dołu do góry

 

Sanie Mikołaja suną już po śniegu.

 

Przesuwanie całych dłoni wzdłuż pleców./ Zawołanie/

 

  1. Piosenka „Dziadzio Mikołaj”
  2. Zawołanie
  3. Powitanie Mikołaja
  4. Zadanie od Mikołaja

 

Rozwiążcie zagadkę i zaśpiewajcie piosenkę

 

Czasem  małe, czasem duże i w różnych kolorach

 

Wyciągam je z pękatego wora.

 

  1. Piosenka „Mikołaj jedzie samochodem”
  2. Zadania dla Mikołaja

 

Nadanie Mikołajowi orderu Kawalera Uśmiechu

 

Wypicie soku z cytryny z uśmiechem.

 

Wręczenie orderu

 

  1. Wspólna zabawa przy piosence „ Jinge Bells”