SERDECZNIE WITA "PRZEDSZKOLE POD ŚWIERKAMI" Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową . MOTTO PRZEDSZKOLA: "Nauczyciele, dzieci i rodzice są nićmi jednego kłębka, które powinny łączyć się w harmonijnym splocie" C. Freinet

Jeż szykuje się do snu

Scenariusz zajęć zintegrowanych w grupie dzieci 3 letnich

 

Temat: Jeż szykuje się do snu.

Cel główny: Poszerzenie wiadomości na temat środowiska naturalnego jeża. Rozwijanie zainteresowań plastycznych.

Cele szczegółowe: (dziecko)

- wie, jak wygląda jeż,

- zna cechy charakterystyczne wyglądu jeża,

- wie w jakim środowisku mieszka i czym się odżywia,

- wypowiada się na temat utworu,

- potrafi wykonuje pracę plastyczną wg poleceń nauczyciele,

- prawidłowo reaguje na umówione sygnały w zabawie,

Metody:

- słowna - opis, rozmowa,

- oglądowa - pokaz,

- czynna - zadania stawiane do wykonania

Formy pracy: grupowa i indywidualna.

Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające jeża w naturalnym środowisku, wiersz Doroty Gellner Kolczasty jeżyk, woreczki, list od Jesieni i Jeża, zdjęcie, ślady jeża, opowiadanie Kolczatek – Helena Bechlerowa, ilustracje do opowiadania, opowiadanie „Kuśnierz Jeż Igiełka” Z. Szymańskiej, masa solna, igły sosny.  

Podstawa programowa:

Ad 3 p. 1, 2, 3;  Ad 5 p. 3, 4;  Ad 9 p. 1; Ad 12 p. 1, 2, 3;

 

Przebieg zajęć:

I

  1. „Kolczasty jeżyk” – ilustrowanie ruchem fragmentu treści wiersza Doroty Gellner. Nauczyciel recytuje wiersz, ilustrując ruchem treść, a dzieci naśladują.

To jest jeżyk

Mały jeżyk

Jeż z kolców ma kołnierzyk

Z kolców płaszczyk

z kolców szalik 

tylko nosek jak koralik.

  1. „Jeże i jabłka” – zabawa orientacyjno porządkowa.

Przebieg: dzieci biegają między rozłożonymi woreczkami. Na hasło: Jeże niosą jabłka – podnoszą woreczki, kładą na głowie i niosą ostrożnie, aby nie spadły.

 

II

  1. Nauczycielka opowiada historię :

Spotkałam Panią Jesień, mówiła mi że ktoś w nocy przyszedł do naszego przedszkola. Zostawiła mi dwa listy. Posłuchajcie drogie dzieci.


Kochane dzieci. Odwiedził was mój przyjaciel. Gdy was nie było ukrył w sali swoje zdjęcie. Abyście do niego trafili, zostawił wam pewne ślady. Czy je widzicie? Postarajcie się odnaleźć po tych śladach zdjęcie mojego małego przyjaciela. Bardzo was oto - proszę - Pani Jesień”
• Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które wędruję po śladach zostawionych na dywanie. Dziecko odnajduje makietę- pudełko. Zanosi ją wraz z nauczycielem do koła.
• Nauczyciel: „Drogie dzieci, więc zdjęcie przyjaciela Pani Jesieni jest w tym pudełku. Ale Pani Jesień zostawiła nam jeszcze jeden list. W tym liście jest pewna podpowiedź , kim jest nasz tajemniczy gość. Posłuchajcie to zagadka:

„Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za groźny zwierz?

Nauczyciel: Sprawdzimy czy w pudełku ukrył się jeż. Wybrane dziecko lub nauczycielka otwiera pudełko i wyjmuje zdjęcie i list:

„Drogie dzieci! Odwiedziłem wasze przedszkole, ale nie mogłem zostać długo, ponieważ musze znaleźć mieszkanie na zimę. Zostawiam wam moje zdjęcie. Pani Agnieszka opowie moją historię. Do zobaczenia na wiosnę. Jeż Kolczatek.

  1. Opowiadanie przez nauczyciela przygód jeża Kolczatka, który szukał domu na podstawie opowiadania „Kolczatek” - Heleny Bechlerowej. Oglądanie ilustracji i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu. 

- Jak miał na imię jeżyk?

- Dlaczego Kolczatek szukał mieszkania?

- Gdzie Kolczatek chciał zamieszkać? (chochoł – wyjaśnienie pojęcia Chochoł – słomiana otulina krzewu, najczęściej różanego, używana w celu ochrony rośliny przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi; oznacza także sam krzew zabezpieczony w ten sposób);

- W którym domku znalazł schronienie na zimę?

  1. Omówienie wyglądu jeża na podstawie ilustracji. Zapoznanie ze środowiskiem naturalnym jeża, cechami charakterystycznymi oraz pożywieniem. 
  2.  „Jeże przygotowują się do zimy” – zabawa naśladowcza.

Przebieg: Dzieci chodzą na czworakach, przechodzą do leżenia na plecach i kołyszą ciałem. Jeż nabija liście na kolce. Przechodzą do czworakowania – zanoszą listki do norki. Siad na piętach – jeże zdejmują listki z grzbietu. Robią sobie legowisko – dzieci wykonują ruchy naśladujące ugniatanie. Jeżyk zasypia – dzieci zwijają się w kuleczki.

  1. Praca plastyczna – „Kolczasty jeżyk”.

Jeż z masy solnej zabarwionej na brązowo, wbijanie igieł z sosny. Wystawa prac.

 

III

  1. „Zabawa ruchowa – reagowanie na ustalone sygnały.

Idzie, idzie jeż
ten kujący zwierz.
Nóżkami tup,
tup i pod listek - siup! x 2

 

  1. Rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą. Słuchanie  opowiadania „Kuśnierz Jeż Igiełka” Z. Szymańskiej
  2. Słuchanie piosenki „A to jeż” -  zabawa dowolna przy muzyce

 

 

Opracowała: Agnieszka Czwartosz