SERDECZNIE WITA "PRZEDSZKOLE POD ŚWIERKAMI" Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową . MOTTO PRZEDSZKOLA: "Nauczyciele, dzieci i rodzice są nićmi jednego kłębka, które powinny łączyć się w harmonijnym splocie" C. Freinet

Zabawy matematyczne z misiem

Święto Pluszowego Misia

                           

 Temat: Zabawy matematyczne z Misiem

Cele:

 Tworzenie  sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu przez dzieci umiejętności liczenia.

  Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń, skupienia się na wykonywanych czynnościach.

  Segregowanie zabawek wg. jednej cechy, oraz zgodnie z ich rodzajem.

 Stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.

  Porządkowanie przedmiotów według ich liczebności wzrastającej

 Sprawne rozpoznawanie figur geometrycznych płaskich.

  Kształtowanie logicznego myślenia, umiejętności pokonywania trudności.

Metody:          Słowna ,czynna, oglądowa.

Formy pracy: Grupowa, indywidualna, zbiorowa.

 

 Przebieg uroczystości:

 

  1. Powitanie dzieci przez Panią Dyrektor.

 Jeden, dwa, trzy zaczynamy

– do wspólnej zabawy zapraszamy.

 

2. Piosenka powitalna

„ Wszyscy są, witam Was

   Zaczynamy już czas!

   Jestem ja, jesteś Ty

   Raz, dwa, i trzy!”

 

3.Teatrzyk- „Misiowa grupa”.

Dzieci - Misie,  wchodzą przy piosence pt. „ Jadą jadą misie” i siadają przy stolikach.

Jadą, jadą misie
tra, la, tra, la, la,
śmieją im się pysie,
ha, ha, ha, ha, ha!
Przyjechały do lasu,
narobiły hałasu,
przyjechały do boru,
narobiły rumoru.
Jadą, jadą misie
tra, la, tra, la, la,
śmieją im się pysie,
ha, ha, ha, ha, ha!
A misiowa, jak może
prędko szuka w komorze,
plaster miodu wynosi,
pięknie gości swych prosi.
Jadą, jadą misie
tra, la, tra, la, la,
śmieją im się pysie,
ha, ha, ha, ha, ha!
Zjadły wszystkich plastrów sześć

i wołają: dajcie jeść!

Powitanie przez Panią Misię.

 

Witajcie moi mili,

coście się tu zgromadzili.

Jestem Pani Misia Aga

i matematykę wykładam.

Dzisiaj u was zajęcia z matematyki przeprowadzić muszę,

bo Pani Dyrektor zarządziła,

aby w tym roku matematyka,

 w tym przedszkolu najważniejsza była.

W misiowej grupie odpytam każdego troszeczkę

i mam nadzieje każdemu postawię szósteczkę.

Zanim jednak to nastąpi

sprawdzę listę obecności.

Każdy wyczytany niechaj ładnie wstanie

 i o sobie powie jakieś krótkie zdanie.

 

Sprawdzanie listy obecności:

 

Miś Tuptuś

Jestem sobie Tuptuś Miś

Tuptam sobie nie od dziś.

Miś Kłopotek

Miś Kłopotek jestem ach

Martwię się, wzdycham przez cały czas

Miś Gapcio

Jestem gapa niesłychany

Co zmartwieniem jest mej mamy.

Miś Śpioch

Ja jestem wielki Śpioch

Zaraz zasnę och (ziewa)

Miś Ważniak

- Jestem Ważniak znacie mnie?

-Nie..

- Jak to nie. Mądrość moją każdy zna

i dlatego od lat jestem ważny tak

 Miś Laluś

Lustereczko powiedz przecie, kto najpiękniejszy jest na świecie

Przykłada ucho do lusterka

Dobrze słyszę. Chyba tak. Laluś piękny jest to fakt.

 

Odpytywanie

 

Pani Misia Aga prosi kolejno Misie do odpowiedzi, które są niestety nieprzygotowane. Po braku odpowiedzi pytanie przechodzi na poszczególne grupy przedszkolne. Misie wychodząc do odpowiedzi przybierają charakterystyczne pozy i miny.

 

  

 

 

    Miś Tuptuś – tupie małymi kroczkami

 

  Zadanie dla grupy I – Grupa krasnoludków.

Pomoce; Ilustracje z kotkiem.

 Posługiwanie się pojęciami: pod, na, w; wyszukiwanie ilustracji na, których kotek znajduje się w różnych miejscach.

Po wykonaniu zadania wszyscy mówią wierszyk J. Brzechwy „Niedźwiedź”;

Proszę państwa , oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu rękę poda,

Nie chce podać; a to szkoda.

 

 

 

Miś Kłopotek-  trzyma się za głowę

 

Zadanie dla grupy V – Grupa Słoneczka.

Pomoce: Trzy kosze: czerwony, żółty, niebieski, piłki w trzech takich samych  kolorach.

                  Przyporządkowanie piłek do odpowiednich koszy zgodnie z kolorem( wg.                       jednej cechy),  liczenie w zakresie trzech. 

                  Połóż piłkę w odpowiednim koszu.

                  Ile piłek znajduje się w koszu niebieskim , czerwonym, żółtym?

                  Wyjmij piłeczki ze wszystkich koszy i policz ile ich wszystkich masz?

 

Zabawa wg założeń pedagogiki zabawy KLANZA:

Syp Simeon

Ustawienie: w kręgu na stojąco lub siedząco

v  2 uderzenia rękoma o swoje uda

v  2 razy klaszczemy w swoje ręce

v  2 razy prawa dłoń nad lewą

v  2 razy lewa dłoń nad prawą

v  2 razy uderzamy prawą pięścią w lewą pięść

v  2 razy uderzamy lewą pięścią w prawą pięść

v  2 razy klepiemy dłońmi plecy sąsiada z prawej strony, a następnie 2 razy z lewej

 

Miś Gapcio-  potyka się

  Zadanie  dla grupy  II – Grupa Misie

Pomoce: książki, samochody, misie - segregowanie ich wg. rodzaju.

Zabawki się pomieszały – dzieci będą je sprzątały.

Dzieci nazywają zabawki, segregują je na półce  zgodnie z ich rodzajem, przeznaczeniem.

 

 Wyliczanka Kubusia Puchatka:

Jedna łapka, druga łapka.

Ja jestem niedźwiadek.

Trzecia łapka, czwarta łapka,

A to jest mój zadek.

Lubię miodek, Kocham miodek,

Podbieram  go pszczółką.

Jedną łapką, drugą łapką,

A czasami rurką.

 

Miś Śpioch –ziewa, śpi przy stoliku

 

Pani Misia:

Miś Śpioszek to majster nie lada

Zawsze jakieś piękne mozaiki układa.

Dzisiaj też poproszę Śpiocha, aby coś nam zrobił.

Śpioszku, Śpioszku, czy słyszałeś co masz teraz zrobić?

Miś

Tak słyszałem, mam z tych figur zaraz coś ułożyć.

Szybko układa i ziewa. Pani sprawdza

Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny

Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych.

Śpioch dokłada prostokąty i idzie do stolika, a pani mówi

 No i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały.

Ależ Śpiochu to nie koniec zadania dla ciebie

On już śpi, więc może z grupy III dzieci zrobią resztę.

 

 Zadanie dla grupy III – Grupa Gumisie.

 

Pomoce: figury geometryczne, tablica.  

Z jakich figur geometrycznych składa się nasz pajacyk?

Wybierz z pajacyka wszystkie trójkąty, koła, itd…

Których figur jest najwięcej, a których najmniej?

 Układanie pajacyka według wzoru z figur geometrycznych.

 

Piosenka: Taniec pajacyka z Misiem

 

Mały miś, śmieszny miś

Z pajacykiem tańczy dziś.

Mały miś śmieszny miś

Zna pajaca nie od dziś

Kołeczka zatrzymują się paluszkowi skaczą

Skaczą sobie dookoła

Bo poleczka to wesoła

Kóleczka tańczą dookoła

Mały miś, śmieszny miś

Z pajacykiem tańczy dziś.

Mały miś śmieszny miś

Zna pajaca nie od dziś

Zatrzymują się paluszkowi klaszczą

Klaszczą rączki w rytm muzyki

Tak jak lubią pajacyki

Ponownie kóleczka obracają się

Mały miś, śmieszny miś

Z pajacykiem tańczy dziś.

Mały miś śmieszny miś

Zna pajaca nie od dziś

      Następnie zatrzymują się paluszkowi tupią.

     Tupią nóżki raz i dwa

A orkiestra pięknie gra

     Teraz wszyscy robią duże koło

   Mały miś, śmieszny miś

Z pajacykiem tańczy dziś.

Mały miś śmieszny miś

Zna pajaca nie od dziś

Wszyscy skaczą paluszkowi miejscu

      Skaczą sobie dookoła

bo poleczka to wesoła.

 

Miś Ważniak -przybiera ważną minę i ma okulary

 

 Zadanie dla grupy VI –Grupa Skrzaty.

 

Pomoce: koszyki w trzech kolorach ( czerwony, żółty, niebieski),jabłka, Rozsypały się jabłka . Pomóż misiom je pozbierać tak, aby w każdym koszyku było ich po tyle samo?

Przelicz po ile jabłek  jest w każdym  koszyku?

 

Zabawa relaksacyjna pt.” W parku”.

Dzieci dobrane parami. Jedno dziecko kładzie się na brzuchu na podłodze. Drugie w tym czasie robi mu masaż do opowiadania nauczyciela.

Gapcio poszedł do parku – dziecko idzie palcami po plecach kolegi.

Z drzew spadały liście – dotykanie dłońmi pleców kolegi.

Nagle z drzew spadły kasztany – uderzenie pleców piąstkami. Zmiana ról.

 

Miś Laluś - przegląda się w lusterku

Zadanie dla grupy IV- Grupa Smoki.

 

Pomoce, tacki z przyklejonymi sylwetami kredek

Podchodzi siedmioro dzieci z grupy, biorą tacki. Ustawiają się od najmniejszej liczby kredek na tacce do największej.

Każdy przelicza swoje kredki.

Przychodzi jeszcze jedno dziecko z grupy i liczy ile jest tacek.

 

Piosenka – „Magiczna liczba siedem

Uczestnicy tworzą koło, trzymając się za ręce, maszerują w prawą stronę śpiewając dwa razy pierwszy wers piosenki.

„Czy znasz, czy znasz, magiczną liczbę siedem?” .                                                       

 Dodając na końcu kolejno liczby od 1-7

„Tak jest jeden”

„Tak jest dwa” itd. ...- do : „Tak jest siedem”- wykonują pokazywane przez prowadzącego poszczególne czynności:

- tak jest jeden – tupiemy prawą nogą

- tak jest dwa – tupiemy lewą nogą

- tak jest trzy – klękamy na prawe kolano

- tak jest cztery – klękamy na lewe kolano

- tak jest pięć – podpieramy się prawym łokciem

- tak jest sześć – podpieramy się lewym łokciem

- tak jest siedem – podpieramy się dwoma łokciami pod brodę

 

Pani Misia Aga zawiedziona, że misie się niczego nie nauczyły pyta dlaczego?

 Misie:

Bo myśmy myśleli, że w Święto Pluszowego Misia będzie dyskoteka i Pani nie będzie nas pytać.

Pani:

Ach, zupełnie zapomniałam, że dzisiaj jest święto Pluszowego Misia, ale chwileczkę ; zaraz coś na to poradzimy.

 

4. Zabawa przy piosenkach o misiach

Wniesienie misiowego tortu. Rozdanie dyplomów dla każdej grupy.  Dyskoteka przy piosenkach o misiach

 opracowanie Edyta Szewczyk