SERDECZNIE WITA "PRZEDSZKOLE POD ŚWIERKAMI" Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową . MOTTO PRZEDSZKOLA: "Nauczyciele, dzieci i rodzice są nićmi jednego kłębka, które powinny łączyć się w harmonijnym splocie" C. Freinet

Podstawa programowa

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO 
DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH 
PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO 
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju 
i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola, oddziały przedszkolne
w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze 
pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom moŜliwość
wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich 
potrzeb rozwojowych. 
Celem wychowania przedszkolnego jest: 
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności 
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji; 
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, Ŝeby lepiej 
orientowały się w tym, co dobre i co złe; 
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym takŜe do łagodnego znoszenia stresów 
i poraŜek; 
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych 
relacjach z dziećmi i dorosłymi; 
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci 
o zróŜnicowanych moŜliwościach fizycznych i intelektualnych; 
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa 
w zabawach i grach sportowych; 
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym 
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały 
dla innych; 
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności 
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne; 
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynaleŜności społecznej (do rodziny, grupy 
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; 
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich 
ciekawości, aktywności i samodzielności, a takŜe kształtowanie tych wiadomości 
i umiejętności, które są waŜne w edukacji szkolnej. 
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. 
W kaŜdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać
się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego. 2
Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego naleŜy wspomagać rozwój, wychowywać
i kształcić dzieci w następujących obszarach: 
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i 
dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; 
grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy; 
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać 
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; 
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach Ŝyciowych i próbuje przewidywać
skutki swoich zachowań; 
4) wie, Ŝe nie naleŜy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się
w trudniejszych warunkach, a takŜe, Ŝe nie naleŜy wyszydzać i szykanować innych; 
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie komu 
moŜna podawać takie informacje. 
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. 
WdraŜanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) umie poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby; 
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po 
sobie; 
3) samodzielnie korzysta z toalety; 
4) samodzielnie ubiera i rozbiera się, dba o osobiste rzeczy i nie naraŜa ich na zgubienie 
lub kradzieŜ; 
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. 
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem 
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; 
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; 
3) uwaŜnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuŜsze wypowiedzi 
o waŜnych sprawach; 
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. 
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu 
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) przewiduje, w miarę swoich moŜliwości, jakie będą skutki czynności 
manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i 
obserwowanych zmianach); 
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do 
tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne; 
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się moŜe zdarzyć. 3
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego Ŝywienia; 
2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, Ŝe 
przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne; 
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje moŜliwości, jeŜeli jest dzieckiem 
mniej sprawnym ruchowo; 
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, 
w parku, na boisku, w sali gimnastycznej. 
6. WdraŜanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagroŜenia i gdzie moŜna otrzymać pomoc, 
umie o nią poprosić; 
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków 
transportu; 
3) zna zagroŜenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich; 
4) wie, Ŝe nie moŜe samodzielnie zaŜywać lekarstw i stosować środków chemicznych 
(np. środków czystości); 
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu 
i w domu; ma rozeznanie, gdzie moŜna się bezpiecznie bawić, a gdzie nie. 
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wie, jak naleŜy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, 
przedstawieniu, w teatrze, w kinie; 
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem 
i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską). 
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie 
uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; 
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraŜa 
je pląsając lub tańcząc; 
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), 
a takŜe improwizuje ją ruchem; 
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym takŜe muzyki powaŜnej. 
9. Wychowanie przez sztukę: róŜne formy plastyczne. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) przejawia, w miarę swoich moŜliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i 
dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu; 
2) umie wypowiadać się w róŜnych technikach plastycznych i przy uŜyciu 
elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych 
kompozycji i form konstrukcyjnych; 4
3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (takŜe architekturą
zieleni i architekturą wnętrz). 
10.Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie 
zainteresowań technicznych. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z róŜnorodnych materiałów 
(np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość
z wykonanej pracy; 
2) uŜywa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania; 
3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. uŜywanymi w gospodarstwie 
domowym), próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostroŜność przy 
korzystaniu z nich. 
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagroŜeń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych 
pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraŜa się na niebezpieczeństwo 
wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki 
w mroźną pogodę; 
2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. Ŝe będzie 
padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich 
moŜliwości. 
12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wymienia rośliny i zwierzęta Ŝyjące w róŜnych środowiskach przyrodniczych, np. na 
polu, na łące, w lesie; 
2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń Ŝyciowa, 
bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność); 
3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w Ŝyciu roślin i zwierząt w kolejnych porach 
roku; wie, w jaki sposób człowiek moŜe je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę. 
13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) liczy obiekty i rozróŜnia błędne liczenie od poprawnego; 
2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub 
na innych zbiorach zastępczych; 
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a takŜe posługuje się liczebnikami 
porządkowymi; 
4) rozróŜnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala połoŜenie obiektów 
w stosunku do własnej osoby, a takŜe w odniesieniu do innych obiektów; 
5) wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa 
za stopą; 
6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku. 
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. 5
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: 
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej 
strony kartki; 
2) potrafi uwaŜnie patrzeć (organizuje pole spostrzeŜeniowe), aby rozpoznać i 
zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 
3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do 
rysowania, wycinania i nauki pisania; 
4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania; 
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się ksiąŜkami; 
6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia 
głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 
7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często 
stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu. 
15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. 
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 
1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie gdzie pracują, czym się zajmują; 
2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna waŜniejsze instytucje i orientuje się
w rolach społecznych pełnionych przez waŜne osoby, np. policjanta, straŜaka; 
3) wie, jakiej jest narodowości, Ŝe mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa; 
4) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, Ŝe Polska naleŜy do Unii 
Europejskiej; 
5) wie, Ŝe wszyscy ludzie mają równe prawa. 
Zalecane warunki i sposób realizacji. 
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci 
w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu 
przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym: 
1) co najmniej jedną piątą czasu naleŜy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci 
bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela); 
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), 
dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są
tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace 
gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.); 
3) najwyŜej jedną piątą czasu zajmują róŜnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane 
według wybranego programu wychowania przedszkolnego; 
4) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel moŜe dowolnie zagospodarować (w tej 
puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne 
i inne). 
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu 
poznanie moŜliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. 
Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły 
podstawowej naleŜy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole 6
(diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą
pomóc: 
1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole 
podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, 
wspomagać; 
2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu 
wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku 
poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; 
3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane 
dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami 
edukacyjnymi. 
W wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści edukacji zdrowotnej. Ze 
względu na dobro dzieci, naleŜy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz 
nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, 
współpracując w tym zakresie z rodzicami. 
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele: 
1) systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących 
realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programową
wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych 
tam wiadomości i umiejętności; 
2) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a takŜe włączają ich do 
wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają; 
3) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie 
organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci. 
W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, 
nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół 
podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.